News Flash:

Un ou fiert pe zi scade riscul de accident vascular cerebral

10 Octombrie 2017
1958 Vizualizari | 0 Comentarii
Efectele consumului de oua asupra sanatatii au fost dezbatute de ani de zile. Ouale, care contin colesterol, au fost ani de zile incriminate ca ar creste riscul de boli cardiovasculare, prin cresterea nivelului de colesterol. Dar, mai multe studii recente arata faptul ca exista un impact redus al colesterolul din alimente asupra nivelului de colesterol din sange - intrucat cel mai mult colesterol din sange este produs de ficat.

Cercetatorii au facut o analiza actualizata a dovezilor privind legatura dintre oua si riscul de accident vascular cerebral si bolile de inima.Un studiu care a cuprins aproximativ 300.000 de persoane demostreaza ca un ou pe zi poate scadea riscul de accident vascular cerebral; dar nu si riscul de a face boli de inima.

Analiza nu a identificat nicio legatura cu bolile de inima, insa a constatat un risc mai redus (12%) de accident vascular cerebral pentru persoanele care au mancat un ou pe zi, comparativ cu cei care au mancat mai putin de doua oua pe saptamana.

Asadar, ouale gatite sanatos pot face parte dintr-o dieta echilibrata, sunt satioase si aduc in organism proteine, calciu si colina, un aminoacid important pentru functionarea sistemului nervos. Reprezentand un mod sanatos de a incepe ziua sau putand fi consumat ca o gustare pentru cei care vor sa slabeasca sau sa si mentina silueta.

Studiul a fost efectuat de cercetatorii de la Institutul EpidStat din Michigan si DLW Consulting Services in Utah si a fost finantat de catre Egg Nutrition Center. Acest lucru ar putea fi vazut ca un conflict de interese. Insa studiul a fost publicat in revista oficiala a Colegiului American de Nutritie.

Citeste si De ce e bine sa mananci ceapa rosie. Ce efect are asupra celulelor canceroase

Trebuie precizat ca exista o mare diferenta intre a manca un ou fiert zilnic, posat sau romanesc, fiert direct in apa, cu putina paine prajita din cereale integrale si spanac sau a mananca un ou prajit in ulei sau o omleta cu carnaciori si bacon, pline de sare si grasimi.
In vorbirea curenta, denumirea simpla de oua este atribuita oualor provenite de la gaini, deoarece acestea se produc, se comercializeaza si se consuma in cele mai mari cantitati. Mai rar sunt folosite in consum si oua de rata, curca, gasca sau prepelita.

Ouale de prepelita au mai mult colesterol decat ouale de gaina

Desi oul de prepelita castiga teren in ultima vreme din cauza mitului conform caruia ar avea mai putin colesterol, tineti cont de faptul ca “pe langa cantitatile importante de vitamine si minerale pe care acesta le contine, prezenta colesterolului este in cantitate mai mare comparativ cu oul de gaina, asadar moderatia este cheia succesului”, subliniaza nutritionistul Flavia Manole.
Multi oameni cred si sustin ca ouale de prepelita au proprietati curative si ca nu contin mult colesterol. Filmul de mai jos reda un foarte scurt experiment care ofera o clarificare in privinta acestei dileme (in doua oua de gaina, aprox 100 de grame, se gasesc circa 372 mg/dl colesterol, iar in 100 grame de oua de prepelita, circa 8 bucati, se gasesc nu mai putin de 844 mg/dl colesterol).

Citeste si Doctorii iti recomanda sa bei cate un pahar zilnic - Acest suc scade colesterolul si previne bolile cardiovasculare

Structura si valoarea nutritiva a oului

Ca morfologie, oul este alcatuit din trei parti, respectiv coaja, albus si galbenus. Albusul reprezinta aproximativ 55% din greutatea totala a unui ou si este de consistenta vascoasa, concentreaza proportia cea mai mare de proteine, enzime, vitamine (riboflavina si tiamina) si substante minerale (saruri de potasiu, cantitati mici de calciu, fier si magneziu).
Galbenusul reprezinta aproximativ 35% din greutatea oului si contine mari cantitati de lipide (64% sunt gliceride, 30% fosfolipide si 6% colesterol).
 
Coaja reprezinta aproximativ 10% din greutatea unui ou si este compusa din carbonati de calciu (94%), de magneziu (1,5%), fosfati si alte substante organice insolubile in apa. Coaja de ou prezinta pori de diferite dimensiuni, in functie de specie. Prin ei se realizeaza schimbul de gaze, dar pot trece si unii agenti patogeni.
Compozitia chimica a unui ou depinde de mai multi factori: specie si rasa, tipul de alimentatie sau vechimea oului.

Citeste si 3 retete pe baza de bicarbonat de sodiu care te ajta sa scapi de grasimea de pe burta

5 mituri despre oua

Consumul de oua creste colesterolul – FALS. "Nivelul ridicat de colesterol nu este consecinta unui anumit aliment, ci a intregii diete, mai ales a continutului acesteia in acizi grasi saturati", atrage atentia nutritionistul Flavia Manole. Potrivit unui studiu recent al  cercetatorilor de la Universitatea Yale, consumul zilnic de oua nu creste semnificativ nivelul de colesterol iar beneficiile acestui aliment banal depasesc cu mult asa-zisele pericole mai mult sau mai putin argumentate.

Oul crud este mai sanatos – FALS. Exista o serie de controverse legate de modul in care este cel mai bine sa consumam ouale. Cei mai multi naturisti sustin ca forma de administrare in care oul are maximum de calitati nutritive si terapeutice este oul crud. Pe de alta parte, epidemiologii atrag atentia despre posibilitatea existentei unei bacterii foarte periculoase (Salmonella enteritidis - de cele mai multe ori germenii provin de pe solul sau din cuibarul murdarit cu materii fecale).

De asemenea, “prezenta unor substante antinutritive in albusul de ou in stare cruda, cum sunt ovoinhibitorul (care interfereaza actiunea tripsinei si poate provoca tulburari digestive) si avidina (care diminueaza absorbtia biotinei din alimente prin formarea complexului avidina biotina). Intrucat aceste substante sunt termolabile, este indicat ca albusul sa fie bine fiert, preparat inainte de consum, nicidecum consumat in stare cruda”, spune Flavia Manole, nutritionist.

Citeste si Metoda cu care poti poti pastra nucile proaspete mai mult timp. De-acum si tu vei face la fel

Cat despre consumul de galbenus crud si efectele sale „miraculoase”, specialistii spun ca nu este tocmai indicat, insa nici nu trebuie fiert sau prajit foarte mult deoarece  galbenusul coagulat este mult mai indigest din cauza globulele de grasime pe care le contine, care  se agrega si ingreuneaza astfel actiunea ulterioara a sarurilor biliare si a lipazelor pancreatice. In cazul consumului de oua crude, in special la copiii mici, se poate ajunge la o deficienta de vitamina H (biotina), exprimata prin eczeme, seboree. In plus poate provoca intoxicatii alimentare.

Ouale ne fac mai destepti – ADEVARAT. Complexul de vitamina B din oua ajuta la buna functionare a sistemului nervos. De asemenea, “oul contine lecitina, care mentine sanatatea vaselor capilare, vitamina B6, care previne oboseala mentala, si colina, indispensabila pentru sinteza acetilcolinei (un neurotransmitator cerebral)”, spune Mihaela Bilic in "Sanatatea are gust".

Oul care pluteste in apa este proaspat – FALS. Un test simplu pentru verificarea prospetimii oului este scufundarea acestuia intr-un vas cu apa rece. Un ou proaspat va sta la fundul vasului, iar cel invechit se va ridica partial sau chiar poate sa pluteasca. Pastrarea indelungata a oualor, mai ales la temperaturi crescute si in conditii neadecvate de umiditate, determina aparitia semnelor de invechire cu posibile efecte toxice sau iritante asupra tubului digestiv.

Ouale ajuta la slabit – ADEVARAT. “Oul contine cea mai buna proteina pe care o poti gasi in natura, respectiv albumina. Toate celelalte tipuri de proteine se raporteaza la aceasta, in primul rand pentru ca are o valoare biologica ridicata (se asimileaza usor) si, in al doilea rand, contine toti aminoacizii de care corpul nostru are nevoie in cantitatile perfecte. Ouale sunt foarte importante in alimentatia unui sportiv, dar nu trebuie sa lipseasca nici din meniul persoanelor active”, spune Serban Blebea, antrenor personal.

Citeste si Cel mai complet aliment din lume. Contine aproape toate minerale si vitaminele necesare corpului nostru

Tehnicile dietetice de preparare culinara indicate in servirea oualor sunt fierberea (dar nu indelungata, ci cat sa fie galbenusul moale), omleta in tigaie antiaderenta (deci nu prajirea in ulei, care distruge proteinele) sau ochiuri pe apa.

“Pentru persoanele cu valori crescute ale colesterolului se recomanda limitarea consumului crescut de oua, mai exact a galbenusului, dar nu va intristati pentru ca omleta poate sa fie la fel de gustoasa doar cu un galbenus si 2-3 albusuri, putand fi asezonata cu ierburile aromatice preferate de dumneavoastra”, subliniaza Flavia Manole, nutritionist.
Avand in vedere continutul destul de mare de grasimi din oua, este indicat sa excludeti la aceeasi masa asocierea oualor cu paine sau cartofi si inlocuirea acestora cu legume din belsug sau branza slaba.

Beneficiile consumului de oua

Oul reprezinta o sursa importanta de proteine, lipide, vitamine liposolubile A, D si E cu efect antioxidant, minerale (fosfor, calciu, fier) si oligoelemente. Toate acestea cu un continut caloric scazut, de doar 80 de calorii la un ou de marime medie. Aceste calorii pot fi "furate", de exemplu, din numai 40 de grame de carne, 20 grame de branza ori 150 ml de lapte.

Iata cateva beneficii ale oualor pentru sanatate si frumusete:

Oul este un super-aliment deoarece contine numeroase substante nutritive cu rol esential in mentinerea starii de sanatate (vitamina A, B2, B5, B6, B12, D, E, K, acid folic, seleniu, fosfor, calciu si zinc)  si acizi grasi Omega 3 (care au rol important in reducerea inflamatiilor in organism, cu precadere la nivelul vaselor de sange si incheieturilor), prevenind afectiuni precum osteoartrita sau bolile cardiace.
 
Cresc nivelul de colesterol sanatos, asa-numitul HDL, scazand astfel riscul de boli de inima sau accidente vasculare cerebrale.
 
Citeste si Pana si doctorii recomanda bautura-medicament, inclusiv pentru slabit (elimini apa din tesuturi)
 
Ajuta la dezvoltarea creierului in stadiul intrauterin si favorizeaza cresterea armonioasa a copiilor datorita prezentei colinei (100 mg /ou) si a acidului folic, motiv pentru care este frecvent recomandat consumul de oua in timpul sarcinii. In plus, colina din oua se pare ca ar avea rol de protectie impotriva anumitor forme de cancer, in special cancer de san.
 
Protejeaza vederea si previn afectiunile oculare gratie continutului de luteina si zeaxantina din galbenus, substante puternic antioxidante care ajuta la fixarea retinei. Studiile au demonstrat ca aceste substante pot reduce semnificativ riscul de aparitie a cataractei si a degenerescentei maculare, afectiuni frecvent intalnite in special in randul persoanelor varstnice. De asemenea, ouale sunt surse bogate de vitamina A, a carei carenta poate duce chiar la orbire.
 
Ouale sunt importante surse de proteine de calitate (6 grame / ou) si aminoacizi, care ajuta la dezvoltarea tesuturilor, scaderea in greutate, cresterea masei musculare, reglarea tensiunii arteriale si intarirea oaselor.
 
Consumul de oua este frecvent recomandat si in dietele de slabire deoarece sunt alimente satioase, deci care tin de foame si tin la distanta pofta de dulce. Mai multe studii au demonstrat ca un consum regulat de oua la micul dejun ajuta la reducerea indicelui de masa corporala (IMC), deci la pierderea kilogramelor in plus.
 
Ouale sunt bogate in sulf, mineral esential pentru absorbtia complexului de vitamine B, utile pentru buna functionare a ficatului, dar si pentru producerea de colagen si cheratina, care ajuta la mentinerea sanatatii pielii, unghiilor si parului, conferind un lus de stralucire.
 
Se pot face masti cosmetice pe baza de oua pentru fata sau par. De exemplu, masca realizata din doua albusuri batute spuma, aplicata pe zonele cu probleme si lasata sa actioneze 20 de minute, poate face minuni pentru tenul gras, cu tendinte acneice (vezi aici mai multe retete de masti cosmetice naturale pentru orice tip de ten). De asemenea, parul uscat, fragil, cu varfuri despicate poate beneficia de pe urma banalului ou. Proteinele dau rezistenta parului, sigileaza fibra capilara, rezultatul fiind un par stralucitor, bogat si mai putin fragil si predispus la rupere (vezi aici mai multe masti pentru fiecare tip de par).

surse: doc, csid
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Wow.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1771 (s) | 35 queries | Mysql time :0.023047 (s)