News Flash:

De ce nu au voie femeile sa intre in altar?

22 Mai 2017
4636 Vizualizari | 0 Comentarii
Cu mici exceptii, femeia nu poate intra in altarul unui loc sfant. Explicatia pentru care nu are voie femeia sa intre in altar isi are originile in misterului creatiei Lui Dumnezeu. Cum Adam a fost jertfit pentru pacatul Evei, iar noua Eva l-a nascut pe noul Adam – Iisus Hristos, femeia este nevoita, pana la sfarsitul veacurilor, sa priveasca la cel pe care l-a ucis prin ispitirea sa.
Logica duhovniceasca ne descopera ratiunile adanci ale interzicerii femeii de a sluji in calitate de preot sacrificant la altar. Parintele Adam a nascut-o din coasta sa pe Maica Eva, iar Eva cea Noua, Fecioara Maria, l-a nascut din pantecele ei pe Iisus Hristos - Noul Adam, explica preotul calugar Maxim Vlad, asistent universitar la Facultatea de Teologie din Universitatea Ovidius, pentru adevarul.ro.

Citeste si Uite pe cine ai voie sa scrii in pomelnic! Parintele Ilie Cleopa: ”Cel mai mare neam pe care il avem nu-i sotia, nu-i sotul, ci este...

Adam a fost atras in neascultarea initiala fata de porunca lui Dumnezeu de catre Eva. Insa nu Eva a fost rastignita pe cruce ca rascumparare a neamului omenesc, ci Adam cel Nou – Mantuitorul Iisus Hristos. Barbatul a fost jertfit pentru pacatul femeii si de aceea femeia, asemenea Noii Eve-Fecioara Maria, care privea la trupul Fiului ei atarnat pe cruce, trebuie sa priveasca la cel pe care l-a ucis prin ispitirea sa. Astfel, cel care este indreptatit sa sacrifice si sa se sacrifice este barbatul, iar cea care trebuie sa nasca si sa ingrijeasca este femeia. Maica Domnului nu s-a despartit de trupul Fiului ei aflat pe Cruce ci a participat prin intermediul unei empatii compatimitoare inexprimabile la sacrificiul Fiului sau, Dumnezeu Omul Iisus Hristos pentru si in numele intregului neam omenesc.

Crestinismul nu este misogin, spune parintele Maxim Vlad. Canoanele nu permit intrarea femeii in altar dintr-un singur motiv: ea nu poate fi „preotul” familiei si nici al societatii. Prin urmare, rostul ei nu este acolo. La inceputul crestinismului, altarul nu era despartit de restul Bisericii, ca acum. El reprezenta, pur si simplu, locul unde preotii savarseau jertfa lui Hristos, locul unde Hristos poposea in mijlocul poporului sau. Prin urmare, neavand legatura cu preotia, femeia nu avea ce sa caute la altar. Discutia accesului in altar a femeii incepe simultan cu discutia despre hirotonia femeii, o situatie pe care Ortodoxia o considera incompatibila cu rostul si pozitia femeii in creatie.

Tot asa de incompatibil ar fi sa cerem barbatilor sa nasca. Dincolo de imposibilitatea fiziologica (pe care unii se straduiesc sa o depaseasca, in mod absurd) ramane incompatibilitatea sufleteasca: barbatul nu poate fi „mama” si toata afectivitatea ce se impune,  cum tot asa femeia nu poate fi „tata”. N-o sa vedeti un barbat daruindu-se copiilor cum o pot face doar mamele.  

Citeste si Biserica bantuita de spirite rele! Vezi ce a putut sa creasca din mijlocul altarului

Altarul ramane zona lacasului de cult unde  isi avea rostul doar preotul, care il aducea pe Hristos poporului. Primele canoane ale Bisericii sustin ca „nu i se cuvine femeii sa intre in altar” tocmai pentru ca ea nu are nici un rost acolo. Dar nu numai femeii, ci si barbatilor, canonul 69 al Sinodului VI Ecumenic stipuland ca „Nimanui dintre mireni nu-i este ingaduit sa intre in altar”, interzice accesul in Sfantul Altar.

Prin urmare, femeia nu este discriminata in raport cu barbatul mirean si nici cu preotul pentru ca nu are voie sa intre in altar. Si totusi, ar spune unii, barbatii intra in altar iar femeile nu. Nu e chiar asa. Si femeile pot intra, in anumite cazuri exceptionale,  tocmai pentru a sublinia ca Biserica nu practica misoginismul, dar nici dezordinea. Prima situatie este sfintirea unui nou altar. Atunci, toata suflarea crestina poate intra in altar (si chiar este chemata), ca semn al iubirii divine, care se va oferi lumii printr-un nou spatiu de Jertfa a Trupului si Sangelui lui Hristos. A doua situatie este la manastirile de maici. O monahie reprezinta (ca si monahul) o stare exceptionala  a omului in lume: lasa toate cele ale lumii si se daruieste total lui Dumnezeu, de aceea ele se si numesc „miresele lui Hristos”. De aceea, canoanele spun ca „le este ingaduit calugaritelor sa intre in altar”, ca sa ajute preotul la slujire, asa cum si la parohie anumiti barbati mireni ajuta preotul la slujbe.

sursa: ortodoxia.rol.ro
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.

adam pacatul evei fecioara maria maica domnului hristos ortodoxia
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Wow.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1573 (s) | 23 queries | Mysql time :0.027152 (s)