News Flash:

Cum iti dovedesti vechimea daca ai pierdut carnetul de munca

25 Septembrie 2018
2508 Vizualizari | 0 Comentarii

Sunt aproape 7 ani de cand nu se mai intocmesc carti de munca pentru angajati, unora dintre ei fiindu-le dificil sa demonstreze cati ani au in campul muncii. „Adevarul” va prezinta pasii de urmat. Potrivit legislatiei inca in vigoare, adeverinta de vechime in munca este noul instrument de atestare a vechimii dupa desfiintarea carnetelor de munca, documente care nu se mai infiinteaza si nu se mai completeaza din ianuarie 2011.

De asemenea, din 28 noiembrie 2016, atat angajatorii, cat si institutiile si autoritatile publice sunt obligate sa elibereze, la incetarea activitatii persoanelor pe care le-au remunerat, o adeverinta de vechime, in caz contrar riscand amenzi usturatoare. Salariatii au dreptul sa solicite acest document angajatorului. Concomitent, angajatorul are obligatia de a elibera adeverinta de vechime in munca in termen de 15 zile de la data solicitarii. Dupa data de 1 ianuarie 2011, evidenta muncii se realizeaza doar electronic, prin ReviSal.

Obligatia angajatorului de infiintare a unui registru general de evidenta a salariatilor fiind stipulata in articolul 34 din Codul muncii. Adeverinta de vechime este eliberata doar la solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, conform paragrafului 5 al articolului mai sus mentionat:

“(5) La solicitarea salariatului sau a unui fost salariat, angajatorul este obligat sa elibereze un document care sa ateste activitatea desfasurata de acesta, durata activitatii, salariul, vechimea in munca, in meserie si in specialitate.“

Intre 300 si 1000 de lei este amenda pe care angajatorul risca sa o plateasca daca refuza sa elibereze adeverinta de vechime. In cazul in care angajatorul, din motive obiective, nu poate elibera adeverinta de vechime, salariatul poate solicita aceasta adeverinta de la inspectoratului teritorial de munca din raza caruia angajatorul isi desfasoara activitatea.

Solicitantul plateste un tarif de 20 de lei/document pentru eliberarea adeverintei de vechime de catre ITM, potrivit Ordinului ministrului muncii nr. 826/2014 privind aprobarea Normativului cu tarifele pentru plata prestarilor de servicii efectuate in domeniile de activitate ale Inspectiei Muncii, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 407/2014. Si Inspectoratul Teritorial de Munca are obligatia de a raspunde solicitarii de eliberare a adeverintei de vechime in termen de 15 zile, conform Hotararii de Guvern nr. 500/2011.

Vechimea in munca, stabilita pana la data de 31 decembrie 2010, se probeaza cu ajutorul carnetului de munca. Inalta Curte de Casatie si Justitie a stabilit anul trecut cine poate fi dat in judecata atunci cand fostul angajator nu mai exista. ICCJ a decis ca atunci cand angajatorul a fost lichidat, radiat si nu exista acte din care sa rezulte raporturile de munca,

cel interesat sa-si reconstituie vechimea in munca poate chema in judecata casa de pensii, pentru ca aceasta este cea care poate emite deciziile de pensie in baza datelor care certifica stagiile de cotizare, iar hotararea judecatoreasca prin care se recunoaste vechimea este un astfel de document.

Cand astfel de acte exista, insa cel interesat nu detine dovezi privind vechimea in munca sau activitatea desfasurata in anumite grupe de munca, il poate actiona in instanta pe detinatorul arhivei pentru a-i elibera adeverinta necesara.

Instanta il poate obliga pe acesta sa elibereze o adeverinta constatatoare a raportului de munca.

Angajatorii sau orice alti detinatori de arhive sunt direct raspunzatori de corectitudinea continutului adeverintelor pe care le elibereaza in vederea stabilirii drepturilor de pensie.

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2019 - Wow.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.2007 (s) | 34 queries | Mysql time :0.038427 (s)