News Flash:

Cinci semne de alarma ca urmeaza sa faci diabet

1 Octombrie 2018
2313 Vizualizari | 0 Comentarii

Una din cinci persoane trecute de varsta de 20 de ani sunt in faza de prediabet, iar majoritatea dintre ele nici  macar nu stiu acest lucru. Din pacate, prediabetul ridica riscul de a dezvolta diabet in urmatorii 10 ani in majoritatea cazurilor, insa exista masuri care se pot lua, acestea vizand in special regimul alimentar, mentinerea greutatii corporale si miscarea zilnica.

Prediabetul cuprinde un grup de afectiuni premergatoare diabetului zaharat de tip 2, caracterizat prin valori ale glicemiei intre cele normale si cele caracteristice diabetului manifest. Nu are simptome si nu poate fi diagnosticat decat prin determinarea unor analize specifice (glicemia, test de toleranta la glucoza, hemoglobina glicozilata). Este descoperit in general la analizele de rutina.

Sunt predispusi cei obezi, sedentari, hipertensivi, dislipidemici (cu valori crescute ale grasimilor in sange), cu diabet zaharat de tip 2 in familie, etc. Netratat, de multe ori evolueaza catre diabet plin, manifest, cu riscuri majore pentru sanatate. De exemplu, o glicemie de 115mg/dl, aparent normala, ignorata de pacient si uneori chiar de medici, ascunde acest mare pericol  pentru sanatate.

Atunci cand diagnosticam prediabetul, avem o mare sansa de a preveni evolutia lui prin modificarea rapida si consistenta a stilului de viata. Efortul fizic regulat (min 4 ore pe saptamana) si o dieta echilibrata care sa favorizeze controlul greutatii (scadere 5-10%) pot conduce la scaderea riscului de diabet cu mai mult de 50%. Aceste indicatii pot fi personalizate in urma consultului unui specialist.

Acorda mare atentie urmatoarelor 5 simptome, deoarece astfel vei putea actiona preventiv si vei putea tine la distanta mult temuta maladie a secolului 21 – diabetul:

Somnolenta de dupa masa
Abia ce ai luat cina si deja simti ca vrei sa tragi un pui de somn?  Trebuie sa stii ca aceasta este o reactie normala a organismului la o cantitate prea mare de carbohidrati. Daca intampini frecvent astfel de senzatii de oboseala si moleseala dupa masa, ar putea fi un semnal de alarma ca toti carbohidratii ajung in fluxul sangvin ca glucoza, fortand astfel pancreasul sa produca insulina. Insa, mancand in cantitati mari alimente bogate in carbohidrati nu facem decat sa suprasolicitam acest organ, drept urmare apare somnolenta iar corpul este lipsit de energie.

Pentru a evita aceste situatii este suficient sa consumi alimente sanatoase precum cereale integrale, legume si fructe, care necesita mai mult timp pentru a fi digerate iar astfel nivelul zaharului din sange va fi stabil pentru mai mult timp. De asemenea, dupa masa fa o scurta plimbare, chiar si spalatul vaselor se pune, in loc sa te asezi pe canapea la televizor.

Poftele alimentare
Principalele categorii de alimente, daca le putem numi asa, de care ne e tot timpul pofta sunt: ciocolata, chips-urile si cartofii prajiti. Acestea sunt pline de zahar, sare si grasimi – 3 ingrediente care au gust atat de bun. E demonstrat stiintific ca acestea dau dependenta deoarece odata stimuleaza centrul de recompensare al creierului, creandu-se astfel un cerc vicios: vom vrea din ce in ce mai mult si niciodata nu va fi de ajuns.
Insa nu te gandi ca doar silueta are de suferit de pe urma acestor pofte, ci si interiorul tau se poate resimti. Pe masura ce iti vei suprasolicita pancreasul sa produca insulina, cu atat nivelul de glucoza din sange va scadea si vei resimti o stare generala de oboseala, astfel ca vei fi tentat sa apelezi iarasi la un energizant de tipul unei prajituri sau o punga de chips-uri pentru a-ti recapata, atentie – pe termen foarte scurt, energie pierduta.

Astfel, creierul devine dependent de aceste alimente iar tu victima perfecta pentru kilogramele in plus si candidatul ideal pentru diabet.
In loc sa dai iama la raftul de dulciuri, potoleste-ti poftele cu fructe in coaja lemnoasa, cum sunt migdalele, fisticul sau nucile, mananca un fruct proaspat sau rontaie un morcov. Sunt optiuni mult mai sanatoase iar satietatea si energie sunt asigurate pe termen mult mai lung.

Kilograme in plus
Majoritatea persoanelor in faza de prediabet sunt supraponderale iar acest aspect al kilogramelor in plus fata de cat ar fi normal este un factor de risc major in dezvoltarea diabetului. Incearca sa faci pasi mici pentru a obtine rezultate vizibile. Poate ca dieta nu da rezultate excelente chiar din prima luna, insa trebuie sa fii perseverenta si sa iti stabilesti obiective realiste. Nu te mai gandi ca trebuie sa dai jos 25 de kilograme in 2 luni pentru ca acest exces ponderal cu siguranta nu a aparut pe parcursul a doar 2 luni. Organismul are nevoie de timp pentru a percepe actiunile care sa fac asupra lui. Studiile arata ca atunci cand pierdem intre 5-7% din grasimea corporala ne reducem cu peste jumatate riscul de diabet, deci ai rabdare, fii increzatoare si motivata ca vei reusi.

Corpul in forma de mar
Kilogramele depuse in zona abdominala sunt asociate cu rezistenta la insulina si prediabetul, deci daca ai corpul in forma de mar iar grasimea se depune in special de la talie in jos ar trebui sa iei urgent masuri. Asa numita grasime abdominala are mare legatura cu riscul crescut de hipertensiune arteriala, boli de inima, accident vascular cerebral si niveluri crescute de colesterol – toti fiind factori de risc in dezvoltarea diabetului. De asemenea, a fost observat si un risc crescut de Alzheimer in randul persoanelor plinute in zona viscerala.
Solutia pentru a evita aceste afectiuni este alimentatia echilibrata, greutatea ponderala normala si exercitiile fizice practicate regulat.

Tensiune crescuta
Hipertensiunea este cauza multor afectiuni, printre care si a prediabetului. Aceasta apare ca urmare a inflamatiilor din corp, care determina ingrosarea si vascozitatea sangelui, ceea ce creste riscul de formare a cheagurilor de sange si a fluxului sangvin defectuos catre organele majore din organism.
Si in acest caz, regimul alimentar sanatos, reducerea cantitatii de sare, miscarea si mentinerea greutatii corporale sunt solutii reale si eficiente de evitare a aparitiei hipertensiunii arteriale.

Ce e de facut
Cel mai important lucru este sa ai grija la greutatea corporala. Persoanele care iau in greutate la maturitate au riscuri mai mari sa dezvolte prediabet sau diabet. Oamenii de stiinta de la Universitatea Harvard au descoperit ca o femeie care s-a ingrasat cu 4-7 kilograme de la varsta de 18 ani are risc dublu de a face diabet.
Prediabetul sau diabetul pot fi prevenite si daca vei include in rutina ta zilnica sportul, miscarea in aer liber sau cate o jumatate de ora de mers pe jos.
Daca ai fost diagnosticat cu prediabet, este indicat sa faci unele modificari in dieta. Secretul unei alimentatii sanatoase sta in consumul ponderat de grasimi, dar bogate in fructe si legume. Alimentele bogate in fibre, cum sunt fructele, legumele, cerealele, nucile sunt ideale pentru consumul zilnic. Bea cu moderatie sau renunta la bauturi care contin alcool sau zahar. Renunta la fumat, unul dintre principalii factori de risc pentru a face prediabet si diabet.

 Testeaza-ti anual glicemia, mai ales daca ai peste 40 de ani!

Valori normale
Glicemia à  jeun:  70 – 100 mg/dl; Test oral de toleranta la glucoza: <140 mg/dl

Prediabet
Glicemia à  jeun: 110  –  125 mg/dl; Test oral de toleranta la glucoza:  140  – 199 mg/dl

Diabet zaharat
Glicemia à  jeun: ≥126 mg/dl; Test oral de toleranta la glucoza: ≥200 mg/dl

Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook. Avem si Instagram.
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Wow.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1618 (s) | 34 queries | Mysql time :0.015759 (s)