News Flash:

A inceput Triodul - 29 ianuarie-4 februarie nu se posteste miercurea si vinerea - Ce e bine sa faci in aceasta perioada speciala si cum se tine corect

31 Ianuarie 2018
963 Vizualizari | 0 Comentarii
Newsletter
BZI Live Video Divertisment
Video Monden
Muzica Populara Curs valutar
EUR: 4.6660 RON (-0.0003)
USD: 4.0348 RON (-0.0072)
Horoscop
berbec
taur
gemeni
rac
leu
fecioara
balanta
scorpion
sagetator
capricorn
varsator
pesti

Incepe perioada triodului: “Usile pocaintei deschide-mi mie, Datatorule de viata!” In saptamana care urmeaza Duminicii Vamesului si a Fariseului (29 ianuarie- 4 februarie) nu se posteste miercurea si vinerea. Saptamana care urmeaza Duminicii Fiului Risipitor este una obisnuita, se posteste miercurea si vinerea. Dupa Duminica Infricosatoarei Judecati, nu se mai consuma carne, ci doar peste, oua si produse lactate. Duminica izgonirii lui Adam din rai este numita si Duminica lpsatului sec de branza, dupa aceasta zi intram in Postul Pastilor.

In Biserica Ortodoxa, duminica 28 ianuarie incepe perioada Triodului. Numita si „perioada prepascala”, Triodul precede perioada Penticostarului si urmeaza unui alt interval, cel mai lung din anul bisericesc, Octoihul. Cuvantul „triod” provine din limba greaca.„Etimologic privind tria in limba greaca inseamna trei, oda inseamna cantare, trei cantari. Denumirea aceasta este data de fapt de Sfantul Teodor Studitul pentru ca in perioada aceasta pana la Saptamana Mare el a alcatuit un set de tropare de condace si icoase numindu-le tri ode”.Triodul tine 10 saptamani, de la Duminica Vamesului si a Fariseului pana in Sambata Mare.„Toata aceasta perioada a Triodului este structurata in doua, sau in trei, daca privim cu mai multa acrivie. Perioada de pregatire a Sfantului si Marelui Post, perioada care incepe cu Duminica Vamesului si Fariseului si se sfarseste cu Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, sau Duminica Branzei cum este numita in popor; perioada propriu zisa a postului incepand cu lasata secului de branza pana la Duminica Floriilor si Saptamana Mare care este o saptamana specifica si plina de frumuseti duhovnicesti (…) o saptamana care indeamna pe credincios sa se apropie cu mai multa ravna si cu mai multa pocainta spre sarbatoarea sarbatorilor, Pastele Domnului”, a mai spus Parintele Mihai Marian.Perioada Triodului este singura perioada a anului liturgic in care se oficiaza toate cele trei Sfinte Liturghii ale Bisericii Rasaritene. Totodata, cantarile din cadrul slujbelor sunt speciale.

Citeste si Ce trebuie sa ceri intr-un pomelnic - 7 lucruri sa nu cumva sa le treci vreodata in pomelnicul dus la biserica

„Incepand cu Duminica Vamesului si Fariseului ascultam la Utrenie o cantare foarte frumoasa Usile Pocaintei … In prima Saptamana a Sfantului si Marelui Post observam Canonul Sfantului Andrei Criteanul, un canon plin de pocainta in care crestinul spune de fiecare data Miluieste-ma Dumnezeule Miluieste-ma. Specifica acestei perioade este Liturghia Darurilor Mai Inainte Sfintite, o liturghie plina de taina, sunt prezente in perioada Triodului metaniile sau starea aceasta de prosternare a credinciosului prin care marturiseste moartea cu Hristos si Invierea cu Hristos”.
Necesitatea postirii ca pregatire trupeasca si sufleteasca pentru intampinarea praznicului Invierii Domnului si de folos pentru mantuire a aparut inca din Biserica primara. Insa durata acestui post al Paresimilor s-a stabilit treptat:

  • S-a pornit initial de la cateva zile de postire (dat fiind faptul ca primii crestini erau permanent intr-o stare de trezvie, asteptand Parousia – A Doua Venire a Domnului – inca de atunci);
  • S-a continuat cu generalizarea „postului Saptamanii Mari” (la sfarsitul sec. III);
  • Apoi generalizarea practicii Postului Pastelui de 40 de zile, in lumea crestina, pe langa postul Saptamanii Mari (sec. IV), ramas distinct; (cf. cu Epistolele festale ale Sfantului Atanasie cel Mare, scrise in perioada 329 – 347).

Extinderea perioadei de postire s-a facut atat din ravna credinciosilor, cat si in conformitate cu necesitatile vremii, pe masura iesirii Bisericii din perioada persecutiilor si ca o dorinta a crestinilor de a nu se lasa coplesiti de „duhul lumii”.

Citeste si Pentru cine trebuie e bine sa aprinzi lumanari la Sfanta Biserica - Obiceiuri gresite de care trebuie sa scapi

Triodul („carte rituala crestina cuprinzand cantarile si rugaciunile din cele zece saptamani dinainte de Pasti”, dar si perioada liturgica pregatitoare pentru sarbatorirea Pastelui) a fost stabilit ca perioada de timp si ca slujbe (continut) tot in mod treptat, pornind de la Saptamana Mare (a Patimilor). Dintre imnografii care au contribuit la compunerea de imne (condace, tropare, canoane, stihiri) ale Triodului, amintim pe:

  • Sfantul Roman Melodul (sec. VI – VII)
  • Sfantul Sofronie al Ierusalimului (sec. VII)
  • Sfantul Andrei Criteanul (sec. VIII)
  • Sfantul Ioan Damaschinul (sec. VIII)
  • Sfantul Cosma din Maiuma (sec. VIII)
  • Sfantul Teodor Studitul (sec. IX) – autor, printre altele, al „triodelor”, canoane cu trei ode, de la care vine numele Triodului
  • Monahia Casiana
  • Simeon Metafrastul, Nichifor Vlemidis (sec. X – XI) s.a. (unii ramasi anonimi).

Triodul (continutul sau) a fost incheiat in sec. XII, primind unele mici modificari si completari pana in sec. XV (si anume: in sec. XIV s-a adaugat inchinarea unei duminici Sfantului Grigorie Palama, spre exemplu; in sec. XV – Prohodul Domnului, la Sambata Mare).
„In fine, definitiv fixat prin prima sa tiparire la Venetia in anul 1522, Triodion-ul grec original n-a mai cunoscut pana in zilele noastre noi modificari. El nu este totusi doar un vestigiu istoric, ci ramane expresia cea mai izbitoare a spiritualitatii liturgice ortodoxe in acelasi timp dinamice si fidele fata de originea ei. Zelul duhovnicesc nu se va mai exprima de acum inainte prin creatia imnografica, ci prin smerita ascultare fata de traditie si prin aprofundarea acestui tezaur care reflecta peste zece secole de experienta ascetica si liturgica.” (Ieromonah Makarios Simonopetritul, „Triodul explicat. Mistagogia timpului liturgic”, editia a doua, Deisis, Sibiu, 2003, traducere diac. Ioan I. Ica jr)

Citeste si De ce este importanta pomenirea celor raposati in cadrul Sfintei Liturghii

Duminicile Triodului (trei pregatitoare si sapte de post propriu-zis, intre care prima este „a branzei” si ultima este Saptamana Mare):

  • Duminica Vamesului si a Fariseului;
  • Duminica Fiului Risipitor;
  • Duminica Infricosatoarei Judecati;
  • Duminica Izgonirii lui Adam din Rai;
  • Duminica Ortodoxiei;
  • Duminica Sfantului Grigorie Palama;
  • Duminica Sfintei Cruci;
  • Duminica Sfantului Ioan Scararul;
  • Duminica Mariei Egipteanca;
  • Duminica Floriilor.
Daca ti-a placut articolul, te asteptam si pe pagina de Facebook.

perioada triodului perioada penticostarului duminica vamesului
Distribuie:  

Realitatea.net

Din aceeasi categorie

Mica publicitate

© 2018 - Wow.BZI - Toate drepturile rezervate
Page time :0.1977 (s) | 23 queries | Mysql time :0.016554 (s)